Aftrappen, afgetrapt, de aftrap…

13 juli 2022 - Hoogeveen, Nederland

Ik hoor je denken: “Hey! Alweer een reisverhaal over Gambia?” Ja!

In november van dit jaar willen wij, Stevelien en Ellen, samen een week of twee naar Gambia. En vandaag was de aftrap. We hebben 31 bananendozen vol kleding, dekens, lakens, schoenen, schrijfgerei en andere benodigdheden naar Coevorden gebracht. De stichting ‘Bennie helpt Gambia’ verscheept rond 5 augustus onze en heel veel andere spullen in een container via Tanger (Marokko) naar Banjul (Gambia). Veel mensen hebben ons in de loop van de tijd kleding meegegeven om te schenken aan een ander. En dan vragen ze wel eens of die afgetrapte schoenen nog wel kunnen. Wij verzekeren jullie: wat wij in Nederland verstaan onder afgetrapt, is niet afgetrapt maar is afgedankt door ons westerlingen. In Gambia zeggen ze “bedankt!” in plaats van “afgedankt”.

31 dozen, vet veel! Maar logistiek was dat natuurlijk wel een dingetje. In deze tijd met gedoe over stikstof en met de brandstofprijzen wil je ook niet 3x heen en weer rijden natuurlijk. Gelukkig was een van de vrienden JMB te A zo lief om een voertuig uit te lenen zodat we alles in 1x konden houden.

Deze activiteit was al weer een avontuur op zich. Twee van die mutsen die samen in een groot voertuig over de weg broez’n en naar iedereen die maar een soortgelijk voertuig hadden de hand opstaken en “Moi” uit het raam gilden. De mede-weggebruikers-in-eenzelfde-soort-voertuig waren doorgaans kerels, dus die keken vreemd op als we voorbij kwamen.

Tijdens de aftrap-rit hebben we herinneringen opgehaald aan eerder reizen. “Weet je nog…” “oh jaaa…. En toen die keer..” en vervolgens lagen we in een deuk van het lachen om halve zinnen en verhalen. Heerlijk deze aftrap op een warme dag met Gambiaanse temperaturen.

Als we aankomen bij “Bennie” laden we de 31 dozen uit en stapelen ze op een pallet. Daar staan ze dan.

31 dozen op een pallet

Maar goed, we gaan dus weer! Hoe en wanneer precies is nog niet bekend. De aftrap van het najaarsreisseizoen moet nog plaatsvinden in de reiswereld.

Hoe toepasselijk is het woord “aftrap” trouwens in deze tijd van het EK vrouwenvoetbal, waar overigens Corona vat gekregen heeft op ‘ons’ team. En als we in november in Gambia zijn, hopen we de aftrap van Nederland - Senegal (EK mannenvoetbal) te kunnen bekijken met de locals. Gaaf!

Voor nu: de kop is eraf, de aftrap is gedaan, de bal is gaan rollen! Mocht je willen sponsoren voor rijst: je weet ons te vinden!

Voor nu: fijne zomer van twee mutsen met 31 dozen (beter dan 2 dozen met 31 mutsen … ;-))

2 mutsen met 31 dozen

Stevelien & Ellen

1. Henriët Hamming:
    13 juli 2022
    Super leuk verhaal. Ik volg jullie met plezier. En dat alles voor het goede doel.
    Gr. Henriët
  2. Willy Ensing: