Reisverhaal dag 8: “We harvest results” (we oogsten resultaten)

18 november 2022 - Serrekunda, Gambia

Inmiddels is bij Mohammed duidelijk geworden dat die “special toubabs’ elke morgen rond 7.30 uur een duik nemen dus stond hij vanmorgen om 7.15 uur het zwembad al schoon te maken. Zijn oogst was minimaal: een paar blaadjes en wat dooie insecten. Maar wij waren blij dat hij het allemaal uit het water viste met zijn schepnet. We waren blij met het resultaat. Na het ontbijt is Alhagy om half tien aanwezig omdat we vandaag een halve dag op stap gaan. Vanavond haalt Alhagy een aantal mensen van het vliegveld op en we willen het voor hem mogelijk maken om 14.00 uur naar de moskee te gaan voor het vrijdaggebed. Dus hebben we besloten vanmiddag op de compound door te brengen.

We rijden naar Tanji om ook daar een shopeigenaar blij te maken met de handel. We kunnen alleen nergens zakken van 25 kilo krijgen. Alle shopeigenaren ruiken handel en willen graag dat we die zakken van 50 kilo kopen en ze dan door de helft doen. Hahahaha, we snappen het voorstel maar bedanken resoluut. Bij de vierde shop is het raak: we laden tien zakken in. We verlaten de asfaltweg en hobbelen rustig over de zandwegen, ver weg van het drukke vissersdorp Tanji. Direct links van ons zien we het eerste huisje dat ons doet besluiten te stoppen. Er is een meisje met een kapmes bezig gras te oogsten. Zij stopt met haar werk en neemt ons mee naar achteren, waar we in de compound (een grote lege ruimte met in de hoek een ‘matras’) een magere vrouw aantreffen. Ze vertelt dat ze ziek is en dat ze net een week in het ziekenhuis is geweest. Als je in Gambia in een kliniek komt als Gambiaan(se) dan heb je kans dat je er zieker uitkomt dan je erin ging. We hopen voor haar op goede resultaten.

7719CC92-BF7A-45D5-BD29-F8A6D93C2646D31393D0-A996-4F0F-B674-0D7C708E3B7B

We rijden verder en stoppen om vier zakken rijst weg te geven aan vier compounds vlakbij elkaar. We hebben blijkbaar een plek gevonden waar het hard nodig is. De kinderen van de compound oogsten wat snoepjes bij Stef en zwaaiend verlaten we deze families. Tjonge, wat is dat toch elke keer weer bijzonder dat iedereen van de compound je blijft bedanken: de mannen met hun (meerdere) vrouwen en de kinderen. De mannen slaan de handen ineens en de vrouwen lachen breeduit. Ze wensen ons van alles toe en wij antwoorden met “amen”.

F0A2E24B-3EA0-423A-B3FE-19FDA175BA8E6F375942-B0D4-4BBE-883C-D1DD4211C04BAE970B0D-C26B-4A17-8CC6-AF42DB05ADCE

We komen langs de ‘lady’s garden’; een tuin waar de vrouwen ’s morgens al vroeg te vinden zijn om groentes te verbouwen zodat ze die zelf kunnen gebruiken of kunnen verkopen op een markt. Ze zaaien en oogsten van alles en helpen elkaar als iemand een dag niet kan. We stoppen en nemen zakken rijst mee en een doos met gloednieuwe T-shirts die we van Lelycentrum Zuidwolde gekregen hebben. Als ze ons aan zien komen lopen, beginnen ze gelijk te zingen dat we welkom zijn “You’re welcome, welcome, welcome”. Er wordt gegild, geschreeuwd en geroepen zodat alle andere vrouwen die wij niet zien, ook naar ons toekomen. Iedereen krijgt een nieuw T-shirt en we leggen vier zakken rijst neer. De dames zullen deze rijst met elkaar delen. Zo werkt dat in Gambia. Een van dames is zo blij dat ze zich boven op de rijst laat vallen en blijft danken. Uiteindelijk staat ook zij op en trekt een rood T-shirt aan. Dan wordt er gedanst en gelachen en gezongen en de dankbaarheid is ongelofelijk groot! We maken nog een groepsfoto samen en iedereen wil ons persoonlijk bedanken met een hand, een knuffel of een zoen. Als we wegrijden lopen er voor ons een moeder met twee dochters. We lezen de achterkant van hun T-shirt: “we harvest results”. Wij hopen inderdaad voor al deze dames dat de resultaten van hun harde werk een geweldige mooie oogst mag zijn.

94D37C56-57FF-4328-83FA-D124D9D99B75F8693E90-93DC-48D5-B953-37C6F4A359B987F00D8D-7C50-4EA3-BB53-6858CA631307BAA459B1-25C7-42AA-9DC0-92EB95AD8C828B5E959E-D346-4AD3-9605-6C3614038C932BF2112F-3094-4A5D-AB2F-4C6090674A27

We halen een tweede lading rijst op en duiken de zandwegen weer op. We stoppen her en der en brengen een flitsbezoek op de compound; zetten een zak rijst neer en lopen zwaaiend weg. We ontmoeten een vrouw die tandeloos lacht en ons vastpakt en met ons danst. Haar man staat op en glimlacht breeduit. Wat een blijdschap om een zak rijst! Het blijft bijzonder om de blijdschap te zien, te voelen en te horen. Onderweg zien we trouwens ook andere bijzondere dingen. Mensen lopen met de meest bijzondere oogsten over straat: een kind met te grote schoenen zonder veters en we zien een man met een serie levende kippen in de hand. Beide hebben blijkbaar goede resultaten behaald: mooie oogst!

CD984B85-96D4-4808-AAEC-DA9C795307D07F0E6276-D111-4790-833B-5B16EA0A631FD393B0C6-7235-4B2F-8DD8-FF1E3FABA2ED624F5C8E-EA08-4540-BD49-37FE2D63916D

Van al die indrukken en het uitdelen worden wij moe. Alhagy brengt ons rond de middag terug op de compound. We kleden ons om, duiken het zwembad in, liggen op een handdoekje op de grond en dutten of we zitten op een stoel en lezen wat. We praten over zaaien en oogsten. We begrijpen heel goed dat wat we hier met jullie hulp doen een heel klein zaadje is, maar we hopen op een fantastische oogst!

1. Cuny Prins:
    18 november 2022
    Wat een mooie verhalen lees ik en wat een mooie foto’s. Wat zien die mensen er altijd kleurig uit. Mooi om te lezen dat de bevolking zo blij zijn met jullie . Prachtig werk wat jullie doen👍
  2. Johanna:
    19 november 2022
    Mooi gezegd, zaaien en oogsten. Echt gaaf geschreven alle belevenissen van jullie en een beeld te vormen van hoe het er daar aan toe gaat.
  3. Johanna:
    Enneeee.... geweldige foto's!!!!!
  4. Lonneke Verhage:
    19 november 2022
    Mooie foto's en verhaal. Zo beleven we weer alles mee! Nog een paar dagen? Of is het alweer tijd om naar huis te gaan?
  5. Ellen:
    We hebben nog 4 dagen!
  6. Chantal:
    22 november 2022
    Wat een prachtige maar ook indrukwekkende verhalen.