Zie jij wat ik zie?

28 april 2019 - Fathala Reserve, Senegal

Vanmorgen om 6.15 uur ging de wekker. We hadden afgesproken dat we voor 7.00 uur in de auto zouden zitten om naar Banjul te rijden en dan met de ferry naar Barra te gaan. Daar zouden we dan een jeep huren om door te rijden naar het Fathala Wildlife Park in Senegal.

Toen we Madiana uitreden zagen we dat er een mooie zon opkwam boven de velden.

IMG_2241

De weg die daarna overgaat in rood zand en vervolgens rijden we dan richting Brufut waar we een plek passeren waar ze een aantal keren per week ’s morgensvroeg koeien slachten. We zijn er al zo vaak langsgereden en hebben al zoveel gieren daar zien vreten, maar vanmorgen hadden we mazzel! Er stond een koe vastgebonden.

IMG_2242

Hij at nog zijn laatste maaltje want nog geen 100 meter verderop kwamen we een man tegen met een enorm mes bij zich. Ellen is de auto uitgesprongen om te vragen of hij die koe die daarginds stond zou slachten. Hij beaamde dat, maar wilde helaas niet op de foto ;-)

Als we aankomen bij de ferry is het een drukte van belang. Alhagy regelt de toegangsbewijzen. De kosten: 25 Dalasi per persoon. Dat is omgerekend nog geen 50 eurocent. Aangezien wij blank zijn en bij Alhagy horen (en het lijkt wel of iedereen hem kent) hoeven we niet te wachten achter het hek, maar mogen we tussen de vrachtwagens, busjes, motoren, karren en weet ik veel wat nog meer, de ferry oplopen. We nemen plaats bovenop zodat we alles goed kunnen zien. Het is elke keer weer een belevenis; er is altijd zoveel te zien. Zie jij wat ik zie?

IMG_2243

Als we aankomen in Barra lopen we de ferry af en gaan we op zoek naar de jeep met chauffeur. Hij staat geparkeerd in een straatje wat achteraf. We worden door iedereen aangehouden en vooral de kinderen vragen ons om een voetbal, om geld, om snoepjes, lege flessen en nog veel meer. Is het bedelen of is een kans pakken? Hoe zie jij dat?

Het straatbeeld is redelijk gelijk aan wat we hier zien langs de verharde wegen. Bij de grensovergang van Gambia naar Senegal krijgen we wat mooie stempels, schreeuwen bozige mannen van de douane ons van alles toe en worden we overspoeld door vragende kinderen en vrouwen die van alles willen verkopen. We laten onze vingerafdrukken achter en mogen weer verder reizen.

In het Wildpark gaan we eerst staand in de achterbak van onze jeep op safari op zoek naar de neushoorn, giraffes, buffels en van allerlei andere mooie beesten. We turen, staren, kijken met open ogen en mond om ons heen; er is altijd wat te zien. En… we hebben ze allemaal gezien, alle dieren die we konden spotten, hebben we gezien.

IMG_2249IMG_2262IMG_2266IMG_2272IMG_2273IMG_2271

Wat een mazzelaars zijn wij! Na deze safari hebben een soort VIP-behandeling; we mogen met z’n tweeën mee met de begeleiders/trainers van 2 leeuwen. De leeuwen zijn grootgebracht door mensenhanden en daarom kunnen wij ook met ze meelopen en met ze op de foto. We lachen wel, maar er zijn ook genoeg foto’s waar we toch wat angstig kijken.

IMG_2320IMG_2323IMG_2299

Na deze enorm geweldige enerverende dag gaan we moe terug richting de ferry. Hij vertrekt net voor onze neus…. Balen!! Of….. het is maar net hoe je het ziet, want… nu konden we heel lang loeren naar alles wat we voorbij zagen komen.

IMG_2352

En we zaten al mooi op tijd op de ferry dus wederom konden we alles zien wat de boot opkwam. En daar is genoeg te zien! Zie jij wat ik zie? We zijn benieuwd...

IMG_2368IMG_2361IMG_2371

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Dina Kolkman:
    28 april 2019
    Super om te lezen en om de foto's te zien. Je kan het niet geloven dat je zo met de katten 😁 op de foto komt.
    Was ook even weer terug bij jullie op de ferry.
  2. Jolanda:
    28 april 2019
    Wauw! Wederom een enerverende dag.... Jullie zijn mazzelbipsen inderdaad ;-) Gaaf hoor, om ook dit te mogen zien en beleven.
  3. Riekie Hersevoort:
    28 april 2019
    Leuk om jullie reisverslagen te lezen. Bijzonder om te zien en te lezen wat een bijdrage jullie leveren aan deze bevolking.
    Volgende keer kunnen jullie weer rekenen op een donatie van mijn kant. Dit jaar aan mijn aandacht ontsnapt door afwezigheid, of kan het nog??
  4. Tanya:
    Fantastisch!!
  5. Ellen:
    28 april 2019
    Ha Riekie. Dank voor je leuke bericht! De volgende keer is prima natuurlijk! Lief van je!!
  6. Madeleine:
    29 april 2019
    Wat een mooie en indrukwekkende verhalen elke keer! Bijzonder en zo mooi wat jullie doen.