Kingsday in Holland / Gambia

27 april 2022 - Serrekunda, Gambia

Het is Koningsdag. Veel mensen dragen speciaal vandaag iets met de kleur oranje: een T-shirt, broek, een compleet pak, een pruik of een mooi lintje. Aan mijn koffer zit ook een oranje lint, mijn vader heeft hem er een aantal jaren geleden aangeknoopt en het is er nooit afgegaan. De dag begint vroeg met een eenzaam ontbijt. Yasin en de kinderen vertrekken om kwart over zeven met de auto naar school en Alhagy eet en drinkt overdag niet aangezien het ramadan is. Als ik de compound af wil lopen om tapalapa (Gambiaans brood) te kopen, komt Alhagy eraan en zegt dat er in de ramadantijd geen brood te koop is in de ochtend, maar wel in de avond. Oh ja…. nooit over nagedacht, maar dat klinkt natuurlijk wel logisch. Gelukkig heeft Alhagy nog wat bewaard van de avond ervoor en kan ik ontbijten.

Na het ontbijt moet er eerst geld gewisseld gaan worden. We rijden naar een bekende van Alhagy en daar staat een grote groene kluis. Daar zitten alle Dalasi’s in. Het ziet er niet uit als een bank of een geldwisselkantoor, maar het is het wel. Zonder blikken of blozen kan ik meer dan 2500 euro wisselen. Ik mag ook gaan zitten, trouwens…. op een oranje stoel! Ik voel me een prinses op Koningsdag.

810E5FA7-49DC-446B-9E75-1B60183BC2C8

Na de grote wisseltruc (we komen met een tas vol geld de deur weer uit) zeg ik tegen Alhagy dat ik me de koning te rijk voel: ik heb nog nooit met een tas vol geld gelopen zoals nu. Over the highway met aan de kant van de weg het mooie oranje Afrikaanse zand rijden we richting Paradise Beach. We zien van alles: ezelwagens afgeladen vol, motoren met drie mensen erop, koeien die oversteken, vrachtwagens die tot de nok toe gevuld zijn met zand en geen of weinig remkracht hebben.

F73AB5B0-42C4-4DEC-B948-BFA55EAB4BC0

We komen langs Tanji waar het altijd druk is en waar de visserij hoogtij viert. En als we dan de geasfalteerde weg verlaten, hobbelen we verder op de wegen die oranje gekleurd zijn, net als alles vlak langs die zandwegen trouwens.

FF7A098A-70D2-41BB-9C71-8D203DEA132B

Het is rustig bij Paradise Beach en ik heb een mooi plekje om te lezen, te dommelen en wat te relaxen. Er hangen tegenwoordig zelfs koninklijke hangmatten die goed gebruikt worden op Kingsday. Prinsheerlijk!

EF0986DD-8F21-47A3-BD46-7BEF6BD15FFBA107DA09-F01D-4F72-9926-88621AF9EE4BD508851B-EDE0-42C7-82D3-2583128644E7

Ook op het strand komt van alles voorbij: de juiceboys, honden en koeien. Alhagy had me al gezegd dat als de ‘boys’ te lastig waren ik moest zeggen dat mijn “husband was sitting there”. Nou, ik moet zeggen: dat werkte prima!

Op de terugweg gaan we via Brufut om daar rijst te halen en om alvast de eerste zakken weg te geven als we richting Madiana rijden. Tjonge, die zakken rijst zijn duurder geworden joh! Waar ik drie jaar terug een zak rijst haalde voor 650 Dalasi kosten ze nu 900! Blij dat jullie zo goed gesponsord hebben, we kunnen het gelukkig betalen! Alhagy weet trouwens precies waar de rijst hard nodig is. En als we dan stoppen, een zak rijst pakken en de compound zomaar oplopen, zien we oplichtende ogen, blije gezichten en voelt men zich de koning te rijk omdat er 25 kilo rijst 'zomaar' gebracht wordt. Zoals sommige mensen verrast werden in Nederland door een lintje van de koning, worden de mensen hier verrast door een “gift from a lot of people in Holland”. Ik vermoed dezelfde verbaasdheid, verwondering en blijdschap maar in twee heel verschillende werelden. Happy Kingsday!

EE1AE7D0-FA59-499D-A48D-DAB7F6F99C0389BBEF79-1E65-4FD0-8A2D-36A5B2F16CE91840B841-D8E3-4663-97C6-CD80E543199AA7E24EF1-6AB3-4C9E-9F20-97B4CAF9EFF8C09C8725-4BAC-4E3E-A5BD-7901F27B9370

1. Marije:
    27 april 2022
    Dit klinkt als een heerlijke eerste dag Ellen. En wat fijn dat je al gezien hebt blij kunnen maken met een zakken rijst! Geweldig!!
  2. Niels:
    Goed bezig Ensing! Wat mooi dat je veel mensen gelukkig gaat maken. Zet hem op💪
  3. Alied en Freek-Jan:
    27 april 2022
    Met ( bijna?) 150.000 dalasi op zak was je op Kingsday zeker Queen Ellen! Lukt het wel om in 1 week ruim 150 zakken rijst uit te delen? Inimbara! ( Goed bezig ! )
  4. Saskia:
    28 april 2022
    Wauw Ellen wat doe je daar goede dingen! Ga zo door en fijn dat je ons helemaal meeneemt in jouw dagelijkse bezigheden.
    Zet 'm op!
  5. Jannike:
    28 april 2022
    Wat mooi om te lezen Ellen! En wat fijn dat je al zoveel gezinnen zo blij hebt kunnen maken! Goed bezig! Veel plezier!
  6. Nienke:
    28 april 2022
    Mooi om te lezen! En de foto's spreken voor zich; geweldig om die blije gezichten te zien! Goed bezig
  7. Lonneke Verhage:
    28 april 2022
    Een hele mooi koningsdag, zeg! Fantastisch! En dan meteen al uitdelen van rijst, zo mooi dat je dit doet!😘
  8. Rebecca:
    29 april 2022
    🥰 wat mooi Ellen!
  9. Marlien:
    29 april 2022
    Queen on Kingsday 🥰klinkt als een fantastische dag💪Goed bezig El!