De laatste voorbereidingen

11 november 2017

Het aftellen is begonnen. Zo langzamerhand komen we in de 'Gambia-stand' met ons hoofd. We merken dat we in ons hoofd bezig zijn met de grote verandering die volgende week gaat komen. Om maar wat voorbeelden te noemen:

Vanavond mogen we aan alle kinderen die lopen met een lampion voor Sint Maarten iets lekkers meegeven. Tassen vol halen ze op. Wat een mooie rijkdom dat je dat als kind in Nederland kan doen! Moet je je voorstellen dat we dit kinderfeest in Gambia gaan uitleggen. Lopen met een lampion, een liedje zingen en zakken vol snoep ophalen. Dat wordt door de Gambianen vast niet begrepen. Maar voor de kinderen die we onderweg ontmoeten nemen we wel iets lekkers mee. We gaan ze  'minties' geven. Gewoon een lekker pepermuntje of Fruitellasnoepje.

In Nederland zijn we elke dag bezig met wat eten we vanavond? Terwijl de mensen die we volgende week gaan ontmoeten zich elke dag afvragen "Is er vanavond eten?" Dina, Stef en ik kunnen volgende week elke avond uit eten als we zouden willen. Uiteten gaan in Gambia kost ongeveer 6 euro per persoon. En dan heb je een goede maaltijd hoor! Maar dat is iets wat we niet willen. Het voelt niet goed om alle avonden te gaan zitten eten als rijke 'toubabs' (= blanken) en dan overdag rijst uit te delen en armoede te zien.

Voor dit weekend staat er op de planning om de laatste inkopen te doen en de koffers te pakken. Altijd gaat er teveel kleding mee. Toch nog een extra korte broek want je weet het nooit, ach dan ook nog maar twee shirtjes extra mee. Oeh, en wat als het een avond wat frisser is? Ja, dan ook nog maar een iets langere broek.... en dan dat bijpassende leuke shirt niet vergeten!! Elke keer stinken we er weer in. Want als je in Gambia bent dan vallen dat soort ogenschijnlijk belangrijke zaken direct van je af.

We gaan vandaag nog even op zoek naar pepermunt, Fruitella en stroopwafeltjes. "Stroopwafels??", hoor ik u denken. Gambianen zijn er gek op! Dus als cadeautje nemen we die overheerlijke zoete Nederlandse koekjes mee.

Woensdag vliegen we om 15.30 uur vanaf Schiphol. We houden jullie op de hoogte!

Dina, Stef  en Ellen

1. Lonneke Verhage:
    11 november 2017
    Heel veel plezier! Fantastisch dat jullie weer gaan. Goede reis en ik ga jullie volgen!
  2. Elske:
    11 november 2017
    Mooi hoe je het ongemak met onze rijkdom beschrijft. Succes met alle voorbereidingen! Een goede reis.
  3. Elles:
    Mooi beschreven!!
  4. Truda van den Berg:
    13 november 2017
    Wat mooi beschreven fijne reis met mooie ervaringen gewenst
  5. Antje:
    14 november 2017
    Prachtig dat jullie dit doen. Een hele goede reis!